Итоги пресс-конференции в ИМК:
«Строительная отрасль в Украине. Итоги года. Руины и шанс?»


22 декабря 2009 г.,
медиа-холл информационного агентства ИМК («ИнтерМедиа консалтинг»)
по адресу: ул. Богдана Хмельницкого, 17/52-а,
бизнес-центр «Леонардо»,

участники:

Михаил ГОЛИЦА - заместитель Головы Киевской городской государственной администрации, начальник Главного управления жилищного обеспечения;

Вячеслав КРЕДИСОВ - председатель Правления ВОО «Новая Формация», член Совета предпринимателей при Кабинете Министров Украины;

Поликарп БАМБИЗО – Вице-президент СКФ «Гранит»;

ССЫЛКИ:

http://www.intermedia.org.ua/ua/news/info/94639

http://www.intermedia.org.ua/ua/news/info/94665

http://www.intermedia.org.ua/ua/news/info/94655

http://www.intermedia.org.ua/ua/news/info/94641

http://www.o-nedvigimosti.ru/v-kredisov-povidomiv-shho-budivnictvo-odna-za-najbilsh-poterpilix-galuzej-v-ekonomici-ukra%d1%97ni/

ТЕЗИ (Кредісов В.А.)

I. Що стоїть за терміном «будівельна галузь»?
1. кількість працюючих в будівельній галузі складала майже 1.5 млн. осіб;
2. у 2008-му році до держбюджету перераховано податків та зборів більш ніж 5.5 млрд.грн.
3. впродовж 2008-го року введено в експлуатацію майже 10,5 млн. м. кв. житла.
II. Стан будівельної галузі України на сьогоднішній день:
Однією з найбільш потерпілих галузей економіки є саме будівельна.
Будівельна галузь на межі катастрофи.
У 2008 в експлуатацію введено більше 10 мільйонів квадратних метрів житла. Цього року — удвічі менше. Простій будмайданчиків привів до масових звільнень персоналу. Якщо наступного року будівельна сфера покаже перші ознаки відродження, її може серйозно загальмувати відсутність кваліфікованих кадрів. Всього за 2009-й рік з галузі пішло близько 100 тисяч працівників. Наступного року з будівельної галузі може піти ще 100 тисяч працівників.
За 11 місяців 2009 року з'явилося тільки 13 будинків загальною площею 264 тис. кв.м.
Причина спаду — скорочення доступу до фінансування і крупні борги забудовників. Посилюється ситуація і темпом виробництва робіт на вже відомих проектах — за підсумками 3-го кварталу з 160 будинків масового ринку будуються тільки 112.
Для нормального функціонування будівельної галузі та реалізації інфраструктурних проектів потрібно 210 мільярдів гривень щорічно.

30 мільярдів гривень із цієї суми припадають на житлове будівництво.

184 млрд. гривень витрачаються на великі інфраструктурні об'єкти - дороги, мости, готелі, аеропорти, вокзали, об'єкти Євро.

Оскільки можливості бюджету обмежені, в нинішньому році виділено всього 54 млрд. грн.

На регіональне будівництво виділено 1,5 млрд. грн.

В Україні на сьогодні 11 тис. підприємств задіяно в будівельній індустрії, перед, якими держава збільшила заборгованість. Об'єкти, які будуються сьогодні, фінансуються національним банком під гарантії уряду. І основним інвестором будівельної галузі сьогодні виступає держава.
У цілому падіння будівельної галузі цього року відбулося на 56%.

III. Якщо запитати у будівельників, яка головна проблема галузі на сьогодні, відповідь буде однозначною – відсутність іпотечного кредитування і, як результат, суттєве скорочення купівельної спроможності громадян України.

Щодо проблем.
На сьогоднішній день розмови тривають, а грошей – «воз и ныне там». Це при тому, що будівельники мають досить короткий (у сенсі сезону) сприятливий період для роботи – весна, літо, осінь. Цьогорічний шанс вже загублено.

Ринок нерухомості — це складна система економічних відносин, що виникають під час операцій з об'єктами нерухомого майна, в межах якої формуються попит, пропозиція, та ціни на них.
Фактори, що формують ринок нерухомості, багатоаспектні та різноманітні: це і платоспроможність населення, і ситуація у банківському секторі, валютні коливання та очікування тощо.
Одним із визначальних факторів, які впливають на ринок нерухомості, є стан будівельної галузі. Саме цим питанням опікується в межах компетенції Мінрегіонбуд.


1. Наскільки сильно криза завдала удару по ринку нерухомості у 2009 році?
За даними Держкомстату та підсумками виконання регіональних програм житлового будівництва у січні – вересні 2009 року в Україні за рахунок усіх джерел фінансування введено в експлуатацію 3343,6 тис. кв. м житла, що на 48,4 % менше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Скорочення спостерігається у більшості регіонів України, з них у 16 областях – більш ніж у 2 рази, а в Житомирській, Миколаївській, Донецькій, Херсонській, Чернігівській та Луганській – втричі.
За 9 місяців 2009 р. дещо зросло житлове будівництво лише у м. Севастополі та Харківській області.
У зв’язку з погіршенням фінансового стану забудовників внаслідок світової фінансової кризи загострились проблеми невиконання ними зобов’язань перед інвесторами, чиї кошти залучено у будівництво об’єктів житла, про що свідчить зростання кількості таких звернень, які щоденно надходять до Міністерства.
Люди не можуть отримати свої вже оплачені квартири. Це – одна з найбільш болючих проблем, спричинених кризою.
На її вирішення спрямовані зусилля Уряду: придбаваючи житло у будинках з високим ступенем будівельної готовності, держава допомагає забудовникам добудувати та здати в експлуатацію ці будинки, що дозволить інвесторам врешті отримати свої квартири.

2. Які заходи держава втілювала протягом 2009 року, щоб не допустити «обвалу ринку»?
Базовим антикризовим документом у будівельній галузі є Закон України від 25 грудня 2008 р. № 800 “Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва”, розроблений Мінрегіонбудом спільно з іншими центральним органами виконавчої влади та народними депутатами України.
Міністерство працювало над впровадженням його положень, підготовкою необхідних для цього підзаконних актів.
Основні кроки Уряду і Міністерства по подоланню кризових явищ у будівництві здійснювалися в рамках цього Закону.

Технічне регулювання у будівництві отримало базовий закон

Закон України «Про будівельні норми», прийнятий Верховною Радою України 5 листопада 2009 року, стане базовим законом з питань технічного регулювання у будівництві, дозволить формувати нормативно-правову базу галузі на якісно новому рівні і створює підґрунтя для унеможливлення дублювання вимог актів, що регулюють діяльність у сфері будівництва.

Щодо конкретних результатів.

1) Законом зменшено навантаження на забудовників та створено умови для здешевлення будівництва.
Тепер граничний розмір усіх виплат, що можуть встановлювати місцеві органи виконавчої влади не може перевищувати:
4% для житлових будинків, закладів культури та освіти, медичного і оздоровчого призначення;
10% для нежитлових будівель.
Крім того, передбачено можливість відстрочення таких платежів на період кризи.
Для реалізації цих положень прийнято розроблену Мінрегіонбудом постанову від 28 квітня 2009 року № 415 “Про визнання такими, що втратили чинність, постанов Кабінету Міністрів України від 24.01.2007 № 40 та від 27.08.08 № 772, якими раніше встановлювались граничні розміри відрахувань.

2) Законом спрощено дозвільні процедури у будівництві.
Змінами до Закону України “Про планування і забудову територій” спрощується процедура отримання вихідних даних для здійснення проектно-вишукувальних робіт.
Для цього прийнято такі підготовлені Міністерством постанови:
· від 20 травня 2009 року № 478 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2007 р. № 1269 та визнання таким, що втратив чинність, переліку проектів будівництва об'єктів виробничого призначення, для затвердження яких висновок комплексної державної експертизи необов'язковий”;
· від 20 травня 2009 року № 534 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2008 р. № 923”. Це нова редакція Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів за спрощеною процедурою та механізм видачі Свідоцтва про готовність об’єкта до експлуатації.
· від 30 вересня 2009 року № 1104 “Про затвердження Порядків надання дозволів на виконання підготовчих та будівельних робіт” (у тому числі затвердження переліку робіт, на виконання яких не вимагається дозвіл).

3) Законом передбачено подолання кризових явищ у будівництві через формування попиту на його продукцію, створення платоспроможного покупця.
Для цього розроблено ряд нових організаційно-правових механізмів (будівництво доступного житла, оренда житла з викупом, кредитування забудовників та викуп у них нереалізованого житла) та здійснено кроки для їх практичного запровадження.
На цей час фактично сформована нормативна база щодо будівництва доступного житла.
Статтею 4 Закону 800 визначено поняття доступного житла та державної підтримки його будівництва або придбання, коло осіб, що мають право на отримання такої підтримки, джерела фінансування, основні вимоги до такого житла та умови здешевлення його вартості.
Цим законом також внесено зміни до Житлового і Земельного кодексів, Закону України “Про планування та забудову територій”, якими передбачено можливість надання земельних ділянок під будівництво доступного житла без проведення земельних торгів та звільнено таке будівництво від відрахувань на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури.
Порядок надання державної підтримки для забезпечення громадян доступним житлом затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2009 № 140 “Про затвердження Порядку надання державної підтримки для забезпечення громадян доступним житлом”.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2009 № 1249 затверджено Державну цільову соціально-економічну програму будівництва (придбання) доступного житла на 2010-2017 роки.
Міністерством створено сучасну нормативно-методичну та проектну базу з будівництва доступного житла.
Внесено зміни до ДБН В.2.2-15-2005 “Житлові будинки. Основні положення”, якими встановлено вимоги до такого житла.
Протягом 2009 року здійснюється запровадження нормативно-методичних документів, розроблених та схвалених рішеннями Мінрегіонбуду, серед яких:
· рекомендації з проектування будинків доступного житла,
· Номенклатура економічних проектів доступного і соціального житла
· Проекти – еталони доступного житла для використання при проектуванні на місцевому рівні.
Прийнято нормативно-правові акти щодо запровадження оренди житла з викупом, як нового механізму залучення коштів населення на ринок житла, особливо актуального в період світової фінансової кризи.
Питання оренди житла з викупом врегульовано Законом України “Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва”.
Постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.09 № 274 затверджено Порядок оренди житла з викупом.
Відповідно до зазначеної постанови, наказом Мінрегіонбуду від 24.06.09 № 252 затверджено Примірний договір, у якому, зокрема, врегульовано питання щодо розміру, порядку формування, форми і строків внесення орендних платежів та умов їх перегляду, підстав дострокового розірвання договору, порядку повернення коштів у разі дострокового розірвання договору, формування резерву непередбачених витрат, пов'язаних з обслуговуванням зобов'язань орендаря тощо.

4) На виконання Закону розроблено ще 3 механізми підтримки забудовників та громадян, які проінвестували об’єкти незавершеного будівництва, однак вони залишились нереалізованими через відсутність фінансування.
Мається на увазі спрямування коштів Стабфонду на:
· надання кредитів забудовникам на завершення будівництва житла, яке здійснюється із залученням іпотечних кредитів;
· викуп у забудовників та/або фінансових установ нереалізованого житла в об'єктах будівництва, що споруджувались із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати будівництво житла у зв'язку з недостатнім обсягом коштів для формування фондів соціального та службового житла; викуп державою у забудовників нереалізованого житла;
· викуп державою у кредиторів іпотечних кредитів, отриманих фізичними особами на будівництво та придбання житла до набрання чинності цим Законом і віднесених до категорії ризикованих.
Ці документи практично готові, узгоджені у встановленому порядку всіма заінтересованими органами влади, розглядались Урядом та можуть бути, при необхідності, оперативно доопрацьовані після прийняття Закону України «Про державний бюджет України на 2010 рік.

5) Міністерство співпрацювало з іншими центральними органами виконавчої влади щодо розроблення ще кількох постанов Уряду на виконання закону № 800.
· Мінфіном розроблено спільну постанову Кабінету Міністрів та Національного банку “Про затвердження Порядку здійснення кредитно-фінансовими установами пільгового кредитування суб’єктів господарської діяльності для будівництва житла та інших об’єктів будівництва”.
Запровадження пільгового кредитування суб'єктів господарської діяльності, що здійснюють будівництво, є одним із реальних шляхів підтримки будівельної галузі в умовах світової фінансової кризи та Закону України «Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва».
· Мінпаливенерго та НКРЕ працюють над підготовкою нормативно-правових актів, необхідних для реалізації положень закону в частині компенсації забудовникам витрат на спорудження мереж електро- та газопостачання.
· Мінжитлокомунгосп працює над проектом постанови Кабінету Міністрів України “Про Єдиний державний реєстр громадян, які потребують поліпшення житлових умов відповідно до законодавства та перебувають на квартирному обліку”.

Всі завдання, покладені на Мінрегіонбуд в частині підготовки нормативно-правових актів, необхідних для реалізації норм Закону України “Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва”, на цей час виконані.
Передбачені Законом правові механізми сформовані.
Міністерство узагальнює практику їх застосування з метою подальшого вдосконалення.

3. Які заходи заплановані у 2010 році, щоб не допустити «обвалу ринку»?
Відповідно до антикризового закону у 2010 році передбачено за державної підтримки завершити будівництво житлових будинків, що мають ступінь будівельної готовності понад 50 % (після добудови об’єктів із 70-процентною готовністю).
Про механізми такої підтримки можна буде говорити після прийняття Закону України «Про державний бюджет України на 2010 рік» в залежності від того, які бюджетні програми, виходячи з можливостей держави, буде передбачено.
Однак вже сьогодні Прем’єр-міністром України задекларовано наміри щодо продовження апробованого у цьому році шляху викупу квартир за кошти, залучені Державною іпотечною установою.

4. Як можете прокоментувати втілення (чи не втілення) у життя Урядової програми про добудову недобудованого житла?
Урядом дійсно відпрацьовано такий механізм підтримки будівельної галузі та громадян.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України № 832 від 5 серпня цього року “Питання забезпечення житлом окремих категорій громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов” державою викуповуються квартири в житлових будинках та об’єктах незавершеного будівництва для громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов.
Така програма вже діє чотири місяці.
На сьогодні прийнято 8 розпоряджень Уряду якими затверджено 186 об’єктів, в яких Державною іпотечною установою може бути придбано 5 899 квартир площею 394,5 тис. кв. метрів загальною вартістю 1, 576 млрд. грн.
Станом на 21 грудня Державною іпотечною установою укладено
174 угоди на придбання 5 525 квартир площею 371,1 тис. кв. метрів, вартістю 1,481 млрд. гривень, з яких оплачено 1,212 млрд. гривень.
Інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в регіонах спільно з забудовниками складено календарні графіки завершення будівельно-монтажних робіт та введення житлових будинків в експлуатацію до визначеного Урядом терміну - 25 грудня 2009 року, та контролюється їх дотримання.
Здача в експлуатацію житла у нас традиційно здійснюється переважно у четвертому кварталі (більше 40 % від загально річних обсягів житла припадає на кінець року). Тому об’єкти, про які ми сьогодні говоримо, не є виключенням.
Міністерство відслідковує динаміку виконання програми щоденно.
На сьогоднішній день вже отримано 4 328 квартир. Залишилось отримати 1 197 квартир.
До визначеного Урядом терміну всі об’єкти мають бути введені в експлуатацію.
В результаті реалізації цієї програми всього в будинках, добудованих за державної підтримки, буде введено в експлуатацію біля 13 500 квартир загальною площею 945 000 кв. метрів.
Майже 7 800 сімей, які вклали власні заощадження в об’єкти незавершеного житлового будівництва, отримають профінансовані квартири.
Із 1,531 млрд. гривень державних капіталовкладень на добудову об’єктів незавершеного житлового будівництва спрямовано біля 610 млн. гривень.
Будівельні організації поповнять обігові кошти на загальну суму понад 921 млн. гривень.
Державні капіталовкладення дозволять завантажити виробничі потужності будівельних організацій та суттєво (на загальну суму біля 300 млн. грн.) збільшити споживання оздоблювальних матеріалів та виробів будівельного призначення вітчизняного виробництва.