РеФорма  
стратегическое управление
организационное поведение

Планування бізнесу у виробничій та підприємницькій діяльності

Підготував Леонід Валентинович Бірюков, консультант
Київ - 2000 рік

    Метою даного матеріалу є - надання підприємцю інструменту для здійснення його цілей у бізнесі. Складач сподівається, що підприємець за допомогою цього матеріалу зуміє знайти для себе необхідних партнерів, консультантів, інвесторів, кредиторів, а головне, - зрозуміти свої можливості, необхідні для успішного ведення бізнесу. В даному матеріалі багато питань і практично відсутні відповіді. Відповіді - у товстих книжках, у повсякденній практиці, у спілкуванні та навчанні, у консультантів.
    В даному матеріалі представлений підхід до бізнес-планування - Бірюкова Л.В. - професійного* консультанта з управління, з моменту організації консалтингової фірми "Науково-консультаційний центр "Реформа" (з 1990 року).
    * Хто мене назвав професіоналом? - я сам, тому що саме консультаційною практикою я добуваю собі на хліб.
    На сьогодняшній день в усіх на слуху слова - "бізнес-план, інвестиційний проект, кредитна заявка" та інші слова та словосполучення, що означають набір інформації, необхідної для обгрунтування доцільності вкладення коштів в той чи інший бізнес. Одні підприємці хочуть отримати додаткові ресурси для бізнесу, інші сподіваються успішно вкласти ті ресурси, що вони мають. Для підприємців, які замислились про можливість довготривалого ефективного ведення бізнесу, призначений цей матеріал. Одноднівкам, або підприємцям, які живуть сьогодняшнім днем, даний матеріал користі не принесе - хіба що для того, щоб посміятись над такими як я, над тими, хто хоче і вірить в те, що подальший розвиток цивілізації повинен грунтуватись на раціональному мисленні та раціональному ставленні до життя, на здоровому глузді, на людях, які вільно мислять і діють. Раціональне не заперечує культуру, не заперечує необхідність духовного життя, а розвиває їх, вбачаючи в них основу для справедливого устрою раціонального життя.
    В кінцевому підсумку: ефективне використання ресурсів визначає життєспроможність, здатність розвивати будь-який бізнес. Чим визначається ефективність використання ресурсів? Появою корисних продуктів, іншими словами - товарів та послуг, тобто продукції, на яку є платоспроможний попит. Якщо продукт залишається на складі без вимоги, тобто за нього не дають грошей або іншого корисного продукту - це означає: ви неправильно визначили свого споживача, ви орієнтувались на тих, у кого немає грошей, хто неплатоспроможний, з ким обмін не є еквівалентним. Тобто, в першу чергу, визначте коло ваших споживачів, опишіть їх, охарактеризуйте як вашого клієнта тих, хто в змозі купити ваш товар. Знаючи свого споживача, можна визначити, що саме йому потрібно - який товар або послугу він хоче отримати і чи спроможний за неї заплатити. Цей товар або послугу і слід виробляти. Таким чином, ви визначете можливий попит. (Хоча може мати місце ситуація або стратегія, яка передбачає створення свого споживача). Але тих, хто бажає задовольнити вашого споживача і відібрати потенційно ваші гроши дуже багато. Якщо ви зумієте правильно запропонувати свій товар чи послугу, - отримаєте компенсацію за ваш бізнес. У розвинутому ринку: пропозиція визначає попит. В даному випадку під розвинутим ринком розуміється будь-який ринок, де вільно установлюються ціни шляхом торгу між продавцем і споживачем. На вітчизняному ринку багато виключень (які вже стали правилами), тому слід кожному підприємцю виробити власне бачення ринку, власне ставлення до ринку і, перевіряючи початкові свої гіпотези, виробити власний підхід до ведення бізнесу, свою стратегію. Будь-яка формула ринку може стати успішною при правильному наборі інструментів управління бізнесом. Наприклад, формулювання: "попит визначає пропозицію", повинне одразу ж ставити перед підприємцем навіть не питання: як швидко я збираю, обробляю і розумію інформацію про зміни у потребах моїх клієнтів? Це формулювання повинне спонукати підприємця відповісти самому собі на наступне питання: як швидко конкуренти це роблять? Якщо конкурент встигне зробити це швидше, мій товар залишиться продукцією, тобто товаром на складі - нікому не потрібними витратами.
    Де-хто каже: немає незапитаного товару, а є високі ціни на нього. Вміння встановити ціни - важливе рішення, але встановлені ціни не можуть бути нижчими за суму ресурсів, що пішли на виробництво та просування даної продукції. (Хоча може бути і така стратегія, як виштовхнути конкурента з ринку, але для реалізації подібної стратегії потрібні ресурси. Чи вистачить їх у Вас?)
    Для ведення бізнесу перш за все необхідне:
- бажання підприємця робити бізнес, тобто бажання взяти на себе відповідальність за його результати і розуміння, заради чого він робить бізнес, заради чого він живе
- вміння, професіоналізм, знання і бажання підприємця постійно вчитись та підвищувати свою кваліфікацію
- постійно робити бізнес, розпочинати дії, не опускати руки
    По друге, - ресурси. Розраховуючи лише на власні ресурси, підприємець суттєво зменшує ризики, але в той же час зменшує і можливості бізнесу.
    З цієї причини, кредитні ресурси, інвестиції потрібні бізнесу і, за певних умов, підприємцю вигідно користуватись позиками. Тому важливо знати, яким чином можливо залучати їх і вміти правильно користуватись ними.
    Для розуміння можливостей бізнесу, необхідно регулярно отримувати інформацію. Для цього підприємець повинен налагодити її оперативне отримання. Інформація в наш час швидко застаріває, тому технічне забезпечення цієї сфери діяльності повинне відповідати сучасному рівню. Але! Не треба покладатись на те, що комп'ютер все зробить (що закладено в його програмах і базах даних, те й отримаєш). В усьому повинен бути здоровий глузд.
    Вміння продемонструвати можливості і реалії бізнесу - це може зробити тільки справжній підприємець. Щоб показати свій бізнес, необхідно приймати участь у виставках, форумах тощо, необхідно створювати мережу контактів. Не останню роль відіграють сучасні засоби комунікацій, наприклад, Internet. Без вміння показати свій бізнес, свій товар - така діяльність залишиться простою тратою ресурсів. Бізнес-план, оформлений відповідним чином, може стати тією візитною карткою, за якою кредитори та інвестори з самого початку оцінюватимуть доцільність подальших контактів з підприємцем.
    Формування позитивного іміджу не тільки Вашого бізнесу, але й бізнес-клімату в країні в цілому - дуже важливий аспект для успішності бізнесу. Коли державні службовці говорять про банкрутство країни тощо, вони суттєво зменшують можливоств ведення бізнесу. Підприємці повинні реально сприймати бізнес-клімат і допомагати державним службовцям покращувати його. Підприємці повинні чітко відстежувати: хто з державних службовців заважає покращенню бізнес-клімату в країні і відкрито називати їхні імена. Участь підприємців в громадському, публічному житті країни дозволяє поліпшити бізнес-клімат в ній.
    Формування ключових критеріїв, за якими оцінюватиметься успішність бізнесу з боку зовнішніх (відносно даного бізнесу) сил (держава, інвестори, кредитори, споживачі тощо), також важливо знати при підготовці бізнес-плану. Для інвестора є важливим: як швидко повернуться вкладені кошти, яким є ризик при вкладенні коштів. Для кредитора - більш важливі гарантії по поверненню вкладених коштів. Для споживача головне - задоволення його потреб, якість товару і можливість його придбати.
    У формуванні ключових факторів успіху бізнесу та підготовці привабливого і реального бізнес-плану важливу роль можуть зіграти консультанти: консультанти з маркетингу, з фінансів, з управління, з юридичних питань, соціальних і психологічних проблем тощо. Залучення фахівців, які зуміли зарекомендувати себе, дозволить витратити менше часу на обгрунтування доцільності ведення того чи іншого бізнесу. Але консультант - це тільки помічник. Не потрапляйте в залежність від нього. Не вимагайте від нього побудови ефективного бізнесу для вас. Будуйте бізнес разом з ним, вчіться у нього новим прийомам роботи, але пам'ятайте, що відповідальність за ваш бізнес лежить тільки на вас. Консультант - це ваш "психоаналітик", коли він допомагає зрозуміти вам, навіщо, що саме і яким чином ви робите. Він - ваш партнер, у якого немає "шкурного" інтересу в вашому бізнесі і якому нема чого від вас приховувати, він ваш конструктивний опонент, який повинен знаходити нові альтернативи чи слабкі місця вашого бізнесу та пропонувати варіанти можливих рішень, критерії, за якими ви їх оцінюватиме. Він - ваше друге Я, коли навчає ваших працівників. Якщо ви знайшли такого консультанта і бажаєте з ним поговорити, порадитись - тримайтесь за нього - доки не відчуєте, що вам з ним не комфортно або що ви потрапили в повну залежність. В цьому випадку знайдіть іншого консультанта і спробуйте попрацювати з ним. Засіб перевірки професіоналізму консультанта - тільки у порівнянні з професіоналізмом іншого консультанта. Об'єктивні параметри бізнесу можуть змінитись зовсім з інших причин. Визначте на початку роботи, за якими параметрами ви оцінюватимете роботу, взаємодію з консультантом і попросіть його запропонувати власні параметри. При співпадінні параметрів ви завжди зможете домовитись щодо ефективності роботи консультанта, при неспівпадінні - скоріш за все - ви не працюватимете разом.
Але завжди основним фактором успіху залишиться підприємець та його впевненість:
Я ЦЕ МОЖУ! І ЗРОБЛЮ БІЗНЕС ЕФЕКТИВНИМ.
Модель ефективної підприємницької поведінки:
ХОЧУ -> ВМІЮ (ЗНАЮ ЯК) -> РОБЛЮ = МОЖУ
    Можливо почати бізнес одразу ж з дії. Взяти і почати робити. Наприклад: повернути річки, продавати папуасам валенки, приватизувати країну, позичити грошей (взяти кредит або інвестицію) - обов'язково отримаєш фіаско.
    Можливо вивчити всі науки, що стосуються бізнесової діяльності, прочитати всі книжки і стати академіком. Україна на даний час знаходиться на одному з перших місць в світі за кількістю вчених на одного мешканця країни і скільки ми отримали інвестицій?
    Можна захотіти робити добре всім людям і повірити в таку можливість, і шукати шляхи, як це зробити, але часто доходиш висновку, що подібне під силу тільки Богу.
    Можливо захотіти зробити добре собі самому, задовольнити всі свої бажання.
    Варіантів багато. Який вибрати? Задовольняючи себе, свої бажання, аналізуй свої відчуття - а чи люблю я себе? Якщо відповідь - ТАК, то це саме той спосіб, який тобі підходить. Чи не протирічить твій спосіб задоволення власних бажань загальним домовленостям у суспільстві, в якому ти живеш, його правовим нормам? Якщо ні - ти знайшов свій життєвий шлях!
    Щоб робити бізнес ефективно, потрібно запитати у споживача твоїх послуг чи товару - а це вам підходить? Ви купуватимете у мене це? Якщо ти ще бажаєш додатково залучити в свій бізнес ресурси або партнерів, - треба зуміти показати їм, що ти взмозі задовольнити їхні бажання, як свої власні.
    Щоб дозволити самому собі та іншим людям на раціональному рівні зрозуміти свої можливості у задоволенні їхніх та власних бажань і має бути підготовлений бізнес-план.
    Частина питань даного опитувальника сприяє розширенню професійного кругозору, що дає можливість на асоціативному рівні відчути ваш бізнес. Друга частина питань потребує аналітичних рішень, розрахунків та досліджень, проведення яких можливе тільки після отримання спеціальних знань.
    Використання питань, вміщених в посібнику, дозволить кожному спеціалісту (керівнику проекта) підготувати набір пропозицій, які він хотів би мати в бізнес-плані і, таким чином, поставити задачу для співвиконавців бізнес-плану.
    Це робить цій посібник досить індивідуальним інструментом. Працівники, маючи перелік питань, вміщених в посібнику, зможуть комплексно подивитись на задачу, а керівник - зекономить час на пояснення.
    Почавши відповідати на поставлені питання, керівник має їх доповнювати та розширювати. Питання згруповані по розділах. Відповіді на них розкривають зміст кожного розділу бізнес-плану. Розділи 1, 2, 3 намагайтесь розширити до максимально можливого, тому що в розділі 4, вирішуючи питання про стратегію, ви повинні будете звузити ваш бізнес до реально реалізуємого. Цей (звужений) бізнес ви описуватимете в розділах 5-12.
    Таким чином, дана методика написання бізнес-плану є індивідуальною, дозволяє кожному підприємцю створити свою систему підготовки бізнес-плану, на підставі якої всі особи, які приймають участь в його написанні або здійсненні, зможуть прийняти рішення щодо ступеню можливої своєї участі у запропонованому бізнесі.
ЩО ТАКЕ БІЗНЕС-ПЛАН? - це відповідь на питання:
ЯК Я РОБИТИМУ СПРАВУ?
Тому бізнес-план пише той, хто буде його реалізовувати.
Сам складач повинен постійно мати бажання отримувати відповіді на питання:
- Що я отримаю при успішній реалізації проекту?
- Який ризик втрати грошей?
Таким чином, все зводиться до співвідношення ризику і доходу (чим вищий ризик, тим більшим повинен бути очікуваний доход).
Крім того, бізнес-план, це:
• спосіб мислення
• модель бізнесу та управління ним
• документ, який описує всі основні аспекти майбутнього підприємства
• основа для встановлення раціональних взаємовідносин (з кредитором, інвестором, персоналом, партнерами тощо)
Вся подальша робота над бізнес-планом має дати всім зацікавленим особам відповідь на питання:
Чи варто вкладувати гроші, ресурси або власну працю в цю справу?
    Бізнес-план - не статичний документ, а динамічний. З появою нових даних, доцільно його переглянути, доповнити і переписати. Тому ще раз звертається увага на те, що бізнес-план пише та людина, яка його реалізуватиме. Тільки в цьому доцільність підготовки бізнес-плану.
    Для підготовки бізнес-плану необхідно зібрати багато інформації, потім слід її проаналізувати (головне - зробити "прикидку" фінансових результатів) і тільки після цього розпочинати написання проекту.
    Повнота, характер тощо бізнес-плану дають уяву про менеджера, який буде відповідальним за його реалізацію (так як він його пише). Якщо б не потрібно було нікого переконувати в доцільності Вашого бізнесу, його написання (ненаписання) залежало б тільки від темпераменту бізнесмена, але навіть в цьому випадку доцільно описати себе: що ж із себе представляє бізнес, який я збираюсь робити.
Далі - матеріал, який і являє собою бізнес-план
Кожний розділ 2-3 сторінок, більш детальні дослідження та описи слід розміщувати в Додатку. Об'єм матеріалів обмежується відповідно Вашої стратегії просування, але достатньо мати описувальну частину 30-50 сторінок.
Структура бізнес-плану
1. Резюме
2. Опис товару (продукції, послуги, технології)
3. Опис ринку
4. Конкуренти
5. Стратегічний план
6. Маркетинг
7. План виробництва
8. План організації
9. Розміщення діяльності
10. Юридичний план
11. План ризиків
12. План прибутків (збитків)
Додаток.
Як знайти ресурси для бізнесу
Закінчення

Питання для підготовки бізнес-плану:
Для кого пишеться бізнес-план?
- для себе.
- для інвестора
- для кредитора
- для суміжників
- для партнерів
- для персоналу
- для когось ще
Мотивація того, хто пише бізнес-план
- визначте ваші мотиви (навіщо вам це потрібно)
Чи будете ви з кимось взаємодіяти і як саме при написанні бізнес-плану
- з консультантами
- з інвестором
- зі своїми працівниками
- зі своїми партнерами
- з кимось ще

1. РЕЗЮМЕ

    Декілька сторінок (2-3).
    В резюме представлений зміст всього проекту, його складено таким чином, щоб навіть випадковій людині були зрозумілі привабливість та здійсненність проекту.
    Мінімум спеціальних термінів.
    Короткі відповіді на питання:
1.1. Назва і ціль проекту (бізнесу)
1.2. Загальна характеристика фірми (хто ми такі, чим ми займаємось)
1.3. Цілі та завдання бізнесу
    Цілі бізнесу визначаються загальною стратегією: (розширення ринку, впровадження нововведень, отримання максимального прибутку, створення нового бізнесу, розширення існуючого бізнесу, купівля бізнесу, інше).
    Завдання бізнесу мають бути описані таким чином, щоб було зрозуміло і переконливо для кожної людини, не знайомої з даним бізнесом, але в якій ви зацікавлені, що це за бізнес-пропозиція.
1.4. Що ви власне кажучи збираєтесь робити?
1.5. Чим ваша діяльність (продукт) відрізнятиметься від того, що пропонують конкуренти?
1.6. Чому споживач захоче саме ваш продукт?
1.7. А також коротко (таблиця):
    Об'єм продаж/Виручка/Витрати/Прибуток/Термін окупаємості вкладень/Ризики.

2. Опис товару

В ринкових відносинах переваги має той, хто виходить на ринок з продуктом, що суттєво відрізняється від вже існуючих.
2.1. Що це таке? (технологія, послуга, продукт).
2.2. Які потреби задовольняє? Наскільки вони важливі? Чим відрізняється від усіх відомих/
        - якість
        - властивості
2.3. Як довго цей продукт буде новинкою на ринку?
2.4. Якими патентами тощо захищений продукт?
2.5. На якій стадії реалізації знаходиться?
2.6. Ціна продукту
2.7. Орієнтовні витрати
2.8. Приблизний прибуток
2.9. Упаковка
2.10. Дизайн
2.11. Післяпродажне обслуговування
2.12. Що ще ви вважаєте важливим для описання товару?
    Обов'язково: фотографія, рисунок або зразок - в Додаток

3. ОПИС РИНКУ

Зробити можливо все - а продати?
Х Основна увага - на збирання та обробку інформації.
3.1. Хто буде купувати цей товар - їх доход, вік, професія?
3.2. Як товар впливає на їхнє життя?
3.3. Скільки можна продати цього товару? На яких умовах? Яку долю ринку можна сподіватись захопити? Звідки ви знаєте, що цей товар купуватимуть?
3.4. Де продавати цей продукт?
3.5. Товари, які задовольняють ті ж потреби
3.6. Прогноз об'ємів продажу
3.7. Що ще ви вважаєте важливим для описання ринку?

4. КОНКУРЕНТИ

Реально оцінити! Всі Їхні плюси! В результаті: потрібно знайти свою нішу
4.1. Хто є найкрупнішим виробником аналогічних товарів?
4.2. Їхні доходи?
4.3. Періодичність обновлення?
4.4. Їх сервіс?
4.5. Скільки реклами? Якої?
4.6. Характеристика їхньої продукції
4.7. Ставлення споживачів
4.8. Рівень цін
4.9. Політика цін
4.10. Що ще ви вважаєте важливим для описання конкурента?

5. СТРАТЕГІЧНИЙ ПЛАН

    Опис в загальних рисах принципів ведення вами вашого бізнесу, взаємодії людей і структур. А також: яким чином цей бізнес стане кращим.
    Рамки бізнесу задаються стратегією та загальною програмою робот, в якій поставлені всі проблеми, з якими може стикатись підприємець і визначені способи їх вирішення. Бажано складати бізнес-план на 3-5 років.
5.1. Оцініть стан і можливості вашого підприємства
5.2. Оцініть можливості та загрози для вашого бізнесу
5.3. Зберігати бізнес малим чи розширювати його?
5.4. Припускатись невдач? - ступінь ризику
5.5. Як стимулювати працівників?
5.6. Чи мати тісний контакт зі споживачем?
5.7. Яка передбачається швидкість обновлення продукції?
5.8. Об'єм витрат на нововведення?
5.9. Чи передбачається постійний доступ до обладнання?
5.10. Об'єм витрат на дослідження?
5.11. Випускати один вид продукції (послуг, технологій) - декілька
5.12. Узгодження комерційної стратегії з профспілкою, колективом
5.13. Налагодження системи договорів з постачальниками і покупцями
5.14. Пошук взаєморозуміння з банком
5.15. Вибір організаційних форм діяльності та типу власності
5.16. Перепідготовка співробітників економічних служб
5.17. Створення служби вивчення рынку
5.18. Що ще ви вважаєте важливим для описання стратегії?

6. МАРКЕТИНГ. План маркетингу

6.1. Схема розповсюдження продукту.
6.2. Ціноутворення. Рівень цін.
6.3. Реклама.
6.4. Методи стимулювання продаж.
6.5. Організація післяпродажного обслуговування.
6.6. Формування громадської думки про фірму і товар.
6.7. Патентна захищеність.
6.8. Доля ринку збуту, яка контролюється підприємством.
6.9. Репутація продукції на ринку.
6.10. Престиж торгової марки.
6.11. Витрати на збут готової продукції.
6.12. Рівень обслуговування споживачів.
6.13. Оргтехніка, засоби для збуту продукції.
6.14. Торговий апарат підприємства.
6.15. Кількість споживачів продукції.
6.16. Якість поступаючої інформації.
6.17. Що ще ви вважаєте важливим для маркетингу?

7. ПЛАН ВИРОБНИЦТВА. Виробничий план

    Завдання: довести партнерам, що ви реально спроможні виробляти потрібну кількість товарів у визначений термін з необхідною якістю, наскільки раціональна технологічна схема.
7.1. Як буде організовано виробництво?
7.2. Де вироблятимуться товари?
7.3. Що потрібно змінити на підприємстві, або створити знову.
7.4. Як використовуватимуться потужності з року в рік.
7.5. Де, як і за яких умов передбачається здійснювати закупівлю сировини, матеріалів, комплектуючих? Яка репутація у постачальників? Чи є досвід роботи з ними? Запаси сировини.
7.6. Кооперація з ким?
7.7. Обмеження по поставках, кооперації тощо.
7.8. Яке необхідно закупити обладнання? Де? Які можуть виникнути проблеми?
7.9. Схеми технологічних ланцюжків усередені і зовні підприємства.
7.10. Контроль якості, стандарти.
7.11. Можливі витрати виробництва у динаміці.
7.12. Використання виробничих потужностей.
7.13. Виробничі процеси.
7.14. Ефективність переходу на випуск нової продукції.
7.15. Кількість робочої сили.
7.16. Продуктивність праці.
7.17. Об'єм продажу в розрахунку на одного зайнятого.
7.18. Об'єм продажу в розрахунку на одиницю капвкладень.
7.19. Вік технологічного обладнання.
7.20. Своєчасність постачань готової продукції.
7.21. Тривалість простоювання обладнання.
7.22. Можливості розширення виробничих площ.
7.23. Розміщення обладнання.
7.24. Технологія виготовлення виробів.
7.25. Позиція в галузі отримання патентів.
7.26. Організація науково-дослідницьких досвідно-конструкторських робіт.
7.27. Потужність інженерно-конструкторської бази.
7.28. Що ще ви вважаєте важливим для описання виробництва?

8. ПЛАН ОРГАНІЗАЦІЇ. Організаційний план

    Гроші вкладаються в людей.Організаційна структура. Кількість персоналу на різних стадіях здійснення проекту. Оплата його праці. Зміни, які потрібні в організаційній формі та структурі для виконання проекту. Варіанти. Переваги та недоліки. Організація взаємодії з засновниками та співвиконавцями проекту.
8.1. Як налагодити роботу персонала?
8.2. Кваліфікаційні вимоги:
8.3. Профіль необхідних спеціалістів, досвід, освіта, зарплатня.
        - загальна кількість працівників на погодинній оплаті
        - конторський персонал
        - торговий та збутовий персонал
        - вчені та інженери
        - майстери
        - управляючі середнього рівня
        - управляючі вищого рівня
        - текучість кадрів
8.4. Де можна їх найняти, як відібрати (найняти спеціалізовану фірму)?
8.5. Резюме основних працівників
        - кваліфікація,
        - попередній досвід,
        - обов'язки в реалізації даного проекту.
8.6. Організаційна схема підприємства
        - число рівней управління
        - хто і чим займатиметься
        - як мають взаємодіяти служби
        - як, хто буде контролювати та координувати
        - службові обов'язки.
8.7. Форми оплати праці і стимулювання кожного рівня.
8.8. Система зв'язку.
8.9. Чіткість розподілу повноважень і функцій в АУП.
8.10. Текучисть управлінських кадрів.
8.11. Якість інформації, яка використовується в управлінні.
8.12. Швидкість реагування управління на зміни, що відбуваються.
8.13. Витрати на навчання та підготовку кадрів.
8.14. Що ще ви вважаєте важливим для організації?

9. РОЗМІЩЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ

9.1. Адреса офісу.
9.2. Фізичні характеристики.
9.3. Умови користування будівлею.
9.4. Якщо потрібно переробити, які витрати?
9.5. Яке у вас сусідство? Чи дозволений даний бізнес в цій зоні?
9.6. Які види діяльності знаходяться в цій зоні?
9.7. Чому б не розташувати ваш бізнес в іншому місці? Чому саме тут?
9.8. Чому це найбільш підходяща будівля?
9.9. Як розміщення підприємства впливає на експлуатаційні витрати?
9.10. Що ще ви вважаєте важливим для розміщення діяльності?

10. ЮРИДИЧНИЙ ПЛАН. Юридичні аспекти здійснення проекту

10.1. Форма підприємства,
- плюси і мінуси обраної форми: управління, прийняття рішень, звітність.
10.2. Що потрібно зробити для реалізації обраної форми?
10.3. Як від форми залежить розподіл прибутку, вихід із підприємства тощо?
10.4. Яка форма вигідна для залучення капіталу?
10.5. Що ще ви вважаєте важливим для юридичного забезпечення?

11. ПЛАН РИЗИКІВ. Аналіз ризиків і страхування

11.1. Ризики.
    - Поведінка працівників підприємства та вкладників
    - Законодавчі обмеження та протистояння держави (монополізм, спеціальна захищеність тощо).
    - Економічні.
    - Ресурсні (наймані працівники, техніка, технологія, сировина).
    - Конкуренція.
    - Доступність інвестицій.
    - Зміна цілей підприємства.
    - Забезпечення закінченості технологічного ланцюжка.
    - Доступність інформації про підприємство.
11.2. Джерела ризиків: боротьба за владу...
11.3. Момент їх виникнення.
11.4. Заходи щодо зменшення ризиків і мінімізації витрат.
Щоб інвестор вклав свої ресурси, він хоче знати ризики в наступній послідовності:
    - ризики на рівні країни
    - ризики на рівні галузі
    - ризики на рівні підприємства (бізнесу)
Співвідношення РИЗИК / ДОХОД - найважливіший критерій для оцінки привабливості бізнесу.
Чим більший ризик, тим більшим має бути запропонований у бізнес-плані доход, але він повинен бути обгрунтованим і реальним. Процедура оцінки доцільності вкладення інвестицій в проект наступна:
    - оцінюється потенційна емність всього ринку даного товару
    - оцінюється доля ринку, яку може захопити даний бизнес, що пропонується
    - відіймаються всі передбачувані витрати
    - отриманий прибуток співвідноситься з можливим ризиком
    - таким чином, інвестор оцінює всі бізнес-плани, що надійшли до нього і обирає ті з них, які слід більш детально аналізувати. І тільки після аналізу він може, переговоривши з підприємцем, прийняти рішення.

12. ПЛАН ПРИБУТКІВ (ЗБИТКІВ). Фінансовий план

    Узагальнення з попередніх розділів:
        - прогноз об'ємів реалізації;
        - баланс грошових потоків, скільки грошей необхідно вкласти у часі;
        - зведений баланс активів і пасивів;
        - оцінка ліквідності підприємства.
12.1. Структура активів і співвідношення, які характеризують ефективність їхнього використання
12.2. Інвестиційні ресурси.
12.3. Звіт про доходи і співвідношення, які характеризують ефективність бізнесу
12.4. Витрати та їх аналіз
12.5. Податки
12.6. Рух готівки.
12.7. Рентабельність
12.8. Позиції беззбиткового ведення справ. Умови беззбитковості для різних цін.
12.9. Доход на нові інвестиції.
12.10. Розмір власності.
12.11. Вартість бізнесу
12.12. Балансовий звіт і його аналіз
12.13. Обслуговування кредиту / задоволення очікувань інвестора
        Особливості:
    На перший рік вже мають бути відомими майбутні покупці, тобто є попередня домовленість з ними щодо майбутнього продажу.
    Реалістична оцінка на 2-3 роки.
ЗАКІНЧЕННЯ
ЯК і де ЗНАЙТИ ресурси для бізнесу.
Не існує гарантованих процедур отримання інвестицій!
Нові компанії мало кого зацікавлять
Більшість підприємців не вірно оцінюють свій потенціал, свої можливості
Скільки потрібно коштів?
Звідки їх можна отримати:
  - акції, облігації
  - доходи (прибуток) компанії
  - кредити
  - власні
  - родина, друзі
  - постачальники, давальницька сировина
  - банки
  - страхові компанії
  - державний капітал
  - державні програми
  - позика під нерухомість (застава)
  - оренда, лізінг
  - спонсори
  - спільні підприємства
  - договір про спільну діяльність
  - реструктуризація боргів
ПРОСУВАННЯ БІЗНЕС-ПЛАНУ.
Першому показується бізнес-план тому, про кого відомо, що грошей він не дасть, але розуміється на цьому бізнесі, для багатьох є авторитетом, з метою отримати найбільш вагомі аргументи проти цього проекту. Доповнивши ваш бізнес-план відповідями на вищенаведені питання, ви тільки вдосконалите його. А для інших це стане ще одним вагомим аргументом.
Налагоджуйте відносини.
Контактуйте з багатьма.
Кожен має різні вимоги до інформації.
Підготуйте інформацію та майте її в наявності.
Трансформуйте ці дані у відповідності до конкретних вимог.
Будьте терплячі, не впадайте у відчай.